• Genre:
  • Duration:
  • Average Rating:

Wat voeding met je doet

Het is vrijwel voor iedereen duidelijk dat wij zonder voeding eigenlijk niet veel kunnen in het dagelijkse leven. Voor de mens is voeding het brandstof om te kunnen gassen. Maar wat doet voeding nou eigenlijk precies met iemand? Wat verstaan we onder gezonde voeding? Wat kan ik het beste eten elke dag? Dit zijn veel voorkomende vragen omtrent voeding en alles leid tot wie jij bent en waar je in staat voor bent. 

Voeding 

Zoals eerder benoemd is voeding het brandstof van de mens. Maar wanneer is deze brandstof optimaal? Anders gezegd wat is het beste om te eten? Laten we even een stap terugnemen. Een mens consumeert voeding. Elk soort voeding bevat een hoeveelheid aan calorieën. Elk persoon heeft op basis van zijn gewicht en zijn dagelijkse activiteiten een bepaalde hoeveelheid aan calorieën nodig om de dag te kunnen doorkomen. Waaruit bestaan deze calorieën eigenlijk, is eerder de vraag. 

Nu gaan wij even een stapje verder inzoomen, namelijk op de macro-nutriënten oftewel de macro’s. Deze zijn in drie soorten onder te verdelen namelijk vetten, eiwitten en koolhydraten. 1 gram eiwit bevat 4 kcal (kcal staat voor kilo calorieën). Zelfde bij 1 gram aan koolhydraten staat dit gelijk aan 4 kcal. 1 gram aan vet staat gelijk aan 9 kcal. Dus nu weet ik dat 10 gram eiwit 40 kcal is, maar wat nu? Laten we even Kevin als voorbeeld nemen. Kevin is 22 jaar en is een fulltime administratief medewerker. Hij sport ook 5 keer per week. Daarnaast weegt Kevin 80 kg. Omdat Kevin op gewicht wil blijven moet hij degelijk letten op wat hij eet. Kevin mag namelijk maar 3200 kcal per dag innemen om op gewicht te blijven. Mocht Kevin niet administratief werk doen maar bijvoorbeeld in de bouw werken, vraagt zijn werk meer fysieke inspanning. Dat betekent dat hij meer kan consumeren omdat hij meer beweegt per dag dan nu. 

Maaltijden

Wat mag Kevin eten? Dat kan hij eigenlijk zelf bepalen zolang hij maar niet zijn dagelijkse calorie inname overtreedt. Dat zou betekenen dat hij een maaltijd rijst met kip en groente kan eten van een normale portie. Dat zou betekenen dat hij 150 gram vlees en groente neemt met 100 gram rijst. Dan komt Kevin met deze maaltijd tussen de 450 en 550 calorieën uit. Als Kevin koos voor een menu bij de McDonalds zou hij met een medium menu rond de 1000 calorieën zitten. Zodra je meer weet over je voeding kan je ook bewustere keuzes maken elke dag. Weet natuurlijk wel dat fastfood niet goed vult voor de calorieën wat je inneemt. Met onze schema’s is dat een stuk makkelijker bij te houden. Klik hier om je aan te melden. 

Energie 

Zodra jij bewuste keuzes maakt in je voeding, haal je meer uit je dag. Denk aan vitaminerijke maaltijden, hogere hoeveelheid aan koolhydraten voor de energie etc. Eet jij 3 keer per dag fastfood, dan kom je snel aan je calorie inname en is dit niet bepaald gezond om voort te zetten. Vrij logisch, toch? Door de bewuste keuzes zal jij meer uit je voeding halen, meer eten wat in jouw calorie inname kan per dag en niet aankomen. Dat betekent dat jij eigenlijk je huiswerk moet doen om dit te kunnen behalen. Wij hebben daarom ook de mogelijkheid om persoonlijke schema’s te maken. Klik hier om lid te worden. Want heb jij een schema? Dan weet jij precies wat er op jouw bord staat en wanneer, waarom je dit eet en wat je eruit haalt. Dat is toch ideaal? 

Previous Post

Hoe val ik af?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *